Q & A Trias – Veel gestelde vragen |
Algemeen: |
Hoeveel leerlingen zitten er op school?
Dit schooljaar zijn er 1100 leerlingen op Trias. |
Hoeveel eerste klassen zijn er?
Er zijn dit schooljaar 8 eerste klassen, van Havo-kansklas tot basis. Er is sprake van homogene klassen en combi- klassen. |
Hoeveel leerlingen zitten er ongeveer in een klas?
18 tot 28 leerlingen |
Welke niveaus biedt Trias aan?
Trias biedt de basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en theoretische (mavo) leerweg. In leerjaar 1 zijn er ook twee Havo-kansklassen, in samenwerking met Bertrand Russell College Havo |
Hoe verloopt de inschrijving op Trias?
De basisschool meldt een leerling aan. |
Hoe ziet een rooster van een eerste jaars eruit?
Iedere klas in leerjaar 1 heeft 32 of 33 lessen per week; deze uren worden verdeeld over 5 dagen. Het zijn lessen van vijftig minuten. We werken met gescheiden pauzes voor onder- en bovenbouw. Leerlingen krijgen de volgende vakken: Nederlands, Engels, Frans (TL), aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde/rekenen, techniek, burgerschap, digitale vaardigheden, biologie, beeldende vorming, lichamelijke opvoeding, praktische profiel uren, mentoruur en science. |
Hoeveel praktijkuren zijn er in de onderbouw?
Leerjaar 1 heeft Praktische Profiel Uren, science, techniek en beeldende vorming. In leerjaar 2 heeft iedere klas Praktische Profiel Oriëntatie, de leerlingen van de basis– en kaderberoepsgerichte leerweg hebben daarnaast ook het vak techniek. En voor alle niveau’s is er ook beeldende vorming. Zie verder ook onze lestabel. |
Wat zijn de schoolkosten voor de ouders?
In leerjaar 1 bedragen de schoolkosten ca. € 230,–. Dit is inclusief een 3 daags kamp naar Heino ten bedrage van ca. € 135,00. |
Hoe worden de leerlingen in het eerste leerjaar ingedeeld?
De leerlingen worden geplaatst volgens het advies van de basisschool. |
Op welke wijze vinden de startgesprekken plaats?
De startgesprekken vinden aan het begin van het schooljaar plaats. Het gesprek is tussen mentor, ouder en kind. |
Hoe is de veiligheid gewaarborgd op Trias?
Bij Trias wordt er veel aandacht geven aan je veilig voelen. Veiligheid is bij Trias één van drie kernwaarden. |
Onderbouw, H3O: |
Klopt het dat er tegenwoordig in het eerste jaar alleen combi-klassen zijn? Dus basis/kader en kader/TL? Alles nu de H3O is?
Er zijn combi klassen en homogene klassen. Het advies van de basisschool bepaalt in welke klas een leerling wordt geplaatst. De hele onderbouw is gericht op hoofd – hart – handen. |
Is het makkelijk om tussentijds van niveau te wisselen, als een leerling tussen 2 niveaus zit?
Op basis van de resultaatbesprekingen wordt bepaald of een leerling bepaalde vakken op een hoger niveau kan volgen. In goed overleg is het ook mogelijk om van niveau te wisselen. |
Onderbouw, Havo-kansklas: |
Kan een leerling met TL advies ook in aanmerking komen voor een plek op de havo-kans klas?
Je hebt om in de Havo-kansklas geplaatst te worden een TL/HAVO- advies nodig van de basisschool. Mocht je een TL-advies hebben dan kun je altijd door goede resultaten te halen in leerjaar 1 in aanmerking komen voor een overstap naar HAVO 2. Het is dan wel van belang om minimaal een acht te staan voor de theoretische vakken en dat je goed zelfstandig kunt leren en werken. |
Hoe is de urenverdeling in de Havo-kansklas? Welke vakken krijg je in het eerste jaar in de Havo-kansklas en zijn deze gelijk aan het Bertrand als je daar 2 dagen les hebt?
De Havo-kansklas is een samenwerking tussen het Bertrand Russell College en Trias. De leerling die hiervoor kiest met een TL/Havo advies krijgt 3 dagen les op het Trias en 2 dagen op het Bertrand Russell College. Het team docenten werkt nauw samen en bestaat uit zowel docenten van het Bertrand Russell College als van het Trias. Er wordt gewerkt vanaf TL-niveau naar het HAVO-niveau toe gedurende het schooljaar en de toetsing vindt op twee niveaus plaats. In februari van het schooljaar wordt een voorlopig advies uitgebracht, maar alle leerlingen krijgen tot het eind van het schooljaar de mogelijkheid om de resultaten te behalen die passen bij hun niveau. Veel leerlingen zijn blij dat zij de mogelijkheid krijgen om in een dergelijke klas plaats te nemen. Het is wel de bedoeling dat de leerling gemotiveerd is om er voor te gaan, want de werkdruk ligt hoger dan in een TL-klas. Dit geven de leerlingen zelf ook aan die in een dergelijke klas zitten of gezeten hebben. |
Laptoponderwijs: |
Wordt er verplicht gewerkt met een laptop? En hoe wordt deze aangeschaft?
Op het Trias vinden we het belangrijk dat leerlingen goed worden voorbereid op de toekomst. Digitalisering speelt hierbij een belangrijke rol. Om hier goed mee om te leren gaan, werken we met laptops in de klas. Voor de organisatie hiervan zijn we een samenwerking aangegaan met The Rent Company. Zij bieden speciale educatie-laptops aan tegen aantrekkelijke bedragen op basis van huur of koop. Meer informatie van The Rent Company treft u aan op onze website via onderstaande link |
Loopbaanoriëntatie: |
De leerlingen maken voor het derde jaar TL een keuze voor een LOB-richting. Hoe kunnen de leerlingen de juiste keuze maken? Krijgen ze een oriëntatie in het tweede jaar en zo ja hoe?
Om leerlingen uit de TL kennis te laten maken met praktische vaardigheden uit beroepsrichtingen, bieden we leerlingen in leerjaar 2 Praktische Profieloriëntatie (PPO) lessen aan. Leerlingen maken drie keuzes uit: Elke keuze wordt wekelijks 2 lessen per week voor een periode van 4 weken aangeboden, waardoor voor leerjaar 3 een verantwoorde keuze kan worden gemaakt voor een nadere oriëntatie op studie en beroep. |
Bovenbouw, inrichting: |
Er zijn veel profielen in de bovenbouw basis en kader. Hoe zit het met de bovenbouw TL?
In de bovenbouw van de TL gaat er landelijk veel veranderen. In 2024 zal de huidige vorm van de TL overgegaan zijn in de vak-mavo. Dit schooljaar zijn we in klas 3 met de pilot vak-mavo zorg en welzijn gestart. De leerlingen in de vak-mavo gaan naast een goede theorie opleiding ook praktische vaardigheden opdoen. Maar de doorstroommogelijkheden naar de Havo blijven zeker bestaan. De verschillende vak-mavo richtingen zijn: |
Heeft Trias de mogelijkheid om een sportopleiding op basis-niveau te volgen?
In klas 3 kiezen zowel basis als kader leerlingen één van de 5 profielen met een daarbij horende leerroute. Bij het profiel Dienstverlening en Producten zit de leerroute Sport en veiligheid. |
Het hoofd hart handen onderwijs wordt alleen gegeven in de onderbouw. Hoe wordt het onderwijs in de bovenbouw gegeven?
De leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerlingen kiezen voor een profiel ofwel beroepsgerichte richting. Elk profiel biedt in leerjaar 3 voor het profielvak 14 lessen aan en in leerjaar 4 zijn dit 11 lessen. De leerlingen zijn dan praktisch bezig om een goed beeld van studie en beroep te krijgen. Voor de leerlingen van de TL gebeurt dit tijdens de Loopbaanoriëntatielessen. De leerlingen kiezen hiervoor uit lessen Techniek, Zorg & Welzijn vakmavo, Financieel-Commercieel Ondernemen, Creatief Ondernemen of Sport & Veiligheid. |
Begeleiding: |
Hoe gaat Trias om met dyslexie?
Onze school heeft twee onderbouwafdelingen met elk een dyslexiecoach. Deze coach houdt met de leerling individuele gesprekjes om na te gaan welke ondersteuning hij/zij nodig heeft. Altijd wordt het dyslexieonderzoek uitgebreid gelezen om te onderzoeken welke aanbevelingen er gegeven worden. Dit varieert van tijdsverlenging bij toetsen tot compensatie bij spelling of werken met dyslexiesoftware. Wij werken op school met het programma ClaroRead. |
Hoe gaat Trias om met dyscalculie?
Voor dyscalculie geldt dat bij een dyscalculieverklaring er ondersteuning gegeven kan worden ( meer info: zie bij documenten op onze website). Ook kan er extra begeleiding gegeven bij rekenproblemen in de vorm van een wekelijks begeleidingsuur. |
Is er huiswerkbegeleiding?
Binnen de onderbouw werken we met een B-uur. Dit is het bijlesuur. Na ongeveer zes weken gaat dit van start. De leerlingen krijgen begeleiding bij het vak wat lastig is. Ook kan de leerling zich via de mentor opgeven voor extra begeleiding, denk aan onze samenwerking met Lyceo. Leerlingen uit groep 8 krijgen vanuit groep 8 begeleiding van Lyceo. Lyceo gaat met de leerling mee. Zij trainen bijvoorbeeld de leerlingen in het maken van huiswerk. Ook tijdens het mentoruur besteden we aandacht aan het maken van huiswerk en hoe hier mee om te gaan. |
Is er begeleiding om de leerlingen te leren plannen?
Dit gebeurt tijdens mentoruur. Maar ook de vakdocenten helpen de leerlingen hier mee. |
Is er iets extra’s voor kinderen met faalangst?
Er is altijd een mogelijkheid om uw zoon of dochter op te geven voor een faalangsttraining. |
Is er extra begeleiding voor kinderen met ADHD?
Goed om tijdens het kennismakingsgesprek met de mentor te benoemen waar ADHD zich in kenmerkt. Ook goed in overleg met elkaar kijken naar de begeleiding die de leerling nodig heeft. De extra begeleiding zal worden ingezet als het nodig blijkt te zijn – denk aan het B-uur, denk aan leren omgaan tijdens drukke situaties. |